Regulamin

 Szukaj
 FAQ
 Użytkownicy
 Grupy
 Chat
 Rejestracja
 Zaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Alesis DM5
Autor Wiadomość
Shmatan 
DIY E-drummer


Pomógł: 28 razy
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 07-07-2008, 21:31   Alesis DM5

Jak to mówią - do trzech razy sztuka, więc postaram się napisać to i owo (jako trzeci w tym temacie) o module, który zawsze chwaliłem i doradzałem na łamach naszego zacnego forum - Alesisie DM5.

Otóż pragnę na początek przeprosić za mój nieco niezrozumiały sposób wypowiedzi, i liczne błędy gramatyczne/interpunkcyjne - taki po prostu styl zwykłem używać do pisania dłuższych "wypocin" i takim niestety i tu będę się posługiwał.

Przechodząc do tematu - zacznę od najważniejszej rzeczy w module - mianowicie od ilości brzmień. Do naszej dyspozycji mamy 538 brzmień (o ile dobrze liczyłem) - wszystkie z możliwością ustawienia jednej z 8 wysokości dźwięku. Brzmienia posegregowane są w katalogach, co ułatwia ich znalezienie i wybranie odpowiedniego. Wybieramy z pośród:
-107 werbli,
-71 tomów,
-34 hi-haty (w tym zarówno zamknięte, otwarte jak i grane nogą),
-36 talerzy,
-95 centralek,
-65 elektów specjalnych - od strzału blastera, po (!!!) ciszę (używając odpowiednio funkcji group można wiciszać za długo brzmiące talerze :P) ;) ,
-114 innych instrumentów perkusyjnych,
-16 brzmień w kategorii RND - różne brzmienia.
Zacznijmy od werbli - konstruując swoje zestawy, (których możemy zaprogramować 21 (00-20) z czego zestaw 19 wymaga drobnej przeróbki do poprawnego działania, ale o tym później) odnalazłem praktycznie tylko 2 brzmienia werbla, które mi odpowiadają - wersja "funk" do normalnej muzyki, oraz wersja "bronze" wydająca się mieć bardzo ciche sprężyny do surowej muzyki metalowej ;) .
Wśród tomów mamy już większą swobodę - spokojnie jesteśmy w stanie odnaleźć parę brzmień, które zadowolą nawet bardziej wybrednych "elektronicznych perkusistów". Swoistym minusem ustawiania tomów jest fakt, iż nawet tomy tej samej nazwy, ale o zmienionej wysokości dźwięku (open-hi, open-mid, open-low itp.) nie zawsze dobrze się ze sobą zgrywają - i tu pomaga nam opcja tune pozwalająca wystroić nam wszystkie tomy z jednego dźwięku - ja korzystam z ustawienia 2xTT 2xFT, więc potrzebowałem akurat już dwóch - osobiście wybrałem HERO-HI (na pierwsze trzy) i BIG O LO (na ostatniego FT).
Przy wybieraniu hihatów napotykamy pierwszy minus modułu - brak "pół otwartego" hi-hatu. Nasz moduł (niezależnie od podłączonego kontrolera) rozpoznaje jedynie 2 stopnie otwarcia + reaguje na samo naciśnięcie. Ja musiałem osobiście wybierać między otwartym i pół-otwartym, lub zamkniętym i pół-otwartym - wybrałem wersje pierwszą tworząc całkiem pasujący do siebie zestaw brt open, rock foot, brt half, ale patrząc po innych perkusistach grających u mnie na tym module każdy znajdzie coś dla siebie - świetnie sprawdzają się pełne zestawy brt i rok dające nam po 3 kombinacje (open/closed, open/half, half/closed).
Następnym minusem modułu jest praca z talerzami - otóż niezależnie od tego jak byśmy się starali, prosili, błagali - moduł nie obsługuje funkcji choke, czyli "gaszenia" talerzy ręką - jest to zasadniczy minus, który niestety dyskwalifikuje ten moduł w graniu "na żywo" większości styli muzycznych. Przy wyborze brzmień talerzy twórcy niestety postawili na talerze efektowe, przez co mamy praktycznie 2 dobrze brzmiące ride'y, 2 dobrze brzmiące bell'e i 2 miłe dla ucha chinki. Resztę zajmuje duża ilość crashy (wśród których na prawdę ciężko zdecydować się na wybór, bo wszystkie brzmią konkretnie) i - jak już pisałem wyżej - masa splashy i innych talerzy efektowych. Ja obecnie używam tutaj LR Crsh2, LR Crsh1, Ride Cym, RideBell, oraz China.
Po tych dwóch znaczących minusach przechodzimy do jednego z największych zalet modułu - do wyboru brzmienia stopy. Otóż wśród prawie setki centrali (które przypominam - możemy stroić na jeden z 8 sposobów) ja ulubowałem sobie 2 - Plastine jako idealny kompromis między punktowym uderzeniem, a delikatnym "pum", i Speedmtl jako death-metalową maszynkę do mielenia mięsa ;) . Centralki brzmią bardzo prawdziwie, przez co alesis DM5 (podobnie jak jego starszy brat - D4) są bardzo często wykorzystywane do triggerowania stopy na koncertach.
Wśród efektów specjalnych nie znalazłem dla siebie nic ciekawego, i sądzę - drogi użytkowniku - że i Ty nie znajdziesz nic ;) efekty może nadawałyby się dla kapeli z dużą domieszką brzmień elektronicznych - ew. do grania na weselach.
Inne instrumenty perkusyjne kuszą swą mnogością, i bardzo dobrymi próbkami. Możemy zagrać zarówno na bongosach, na congach, na cowbellach, jak i wszelkiej maści innych perkusjonaliach, ale w momencie, kiedy zacząłem zapisywać, co mi się może przydać doliczyłem się już prawie 2 pełnych zestawów wejść, więc na razie zrezygnowałem z tego folderu brzmień - nie ukrywam, że posiadam parę zestawów wykonanych jedynie z takich brzmień, i z chęcią szukam nowych pomysłów właśnie na nich ;)
Pozostaje nam kategoria, której nazwy nie mogę rozgryźć - znajdziemy tak różne brzmienia - zarówno klasycznego zestawu perkusyjnego, jak i różnych "efx'ów". Stąd wybrałem jedynie ShKn Bake jako alternatywę dla zamkniętego hi-hatu przy graniu młynków - po przygłośnieniu próbka gra na prawdę miło. Można znaleźć tu też jeden ciekawy hi-hat, ale wybór pozostawiam Tobie drogi użytkowniku.

Zanim rozpocznę dalszą część swojego artykułu chciałem podziękować Ci kolego/koleżanko za przeczytanie nieco przydługawego i zapewne nudzącego opisu próbek - obiecuje ze teraz będzie "z górki" ;)

Zajmijmy się teraz przyciskami służącymi do obsługi modułu:

Store: Przycisk służący do zapisywania dokonanych zmian. Po jego naciśnięciu musimy zapis potwierdzić naciskając go ponownie (po ew. zmianie pozycji zestawu lub jego nazwy)
Note Chase: Po wciśnięciu przycisku każde uderzenie w pad będzie powodowało ze jego trigger stanie się triggerem aktywnym - innymi słowy: uderzmy w werbel, ustawiamy jego brzmienie i głośność, uderzamy stopę i już możemy ustawiać stopę.
< i >: poruszanie się między kolejnymi funkcjami do ustawienia (wybór wartości danej funkcji ustawiamy dużym pokrętłem, które działa czasem w sposób nie przewidywalny :] )
Voice: Wybór brzmienia aktywnego triggera
Drum Set: Wybór zestawu (jednego z 21). Jeżeli po prawej stronie po nazwie zestawu znajduje się kropka, oznacza to, że dokonaliśmy zmian w ustawieniach, i jeżeli zmienimy zestaw na inny to zmiany zostaną utracone. Oczywiście możemy je zachować używając przycisku Store.
Tune: Pozwala nam wybrać jedną z 8 wysokości dźwięku danego brzmienia (-4 - 3)
Ext Trig: Pod tym przysickiem kryje się cały zestaw ustawień dla danego triggera - czułość, bramka szumów, zabezpieczenie przed wzbudzaniem na wskutek wibracji z innych padów i pare innych)
Mix: Tutaj zaś znajdziemy ustawienia głośności każdego triggera (nie myślić z czułością), oraz możliwość ustawienia jego dźwięku na jednej z 7 pozycji na panoramie (przed nami, po 2 stopnie przesunięcia na lewo/prawo aż do całkowitego odsunięcia na jeden z kanałów).
Group: nie doceniany przycisk dający nam możliwosć umieszczenia każdego triggera w jednej z czterech grup:
-multi: triggery umieszone tutaj mogą wybrzmiewać kilkukrotnie w tym samym czasie - np. wybrzmiewający ride nie gaśnie, kiedy ponownie go uderzymy, ale słyszymy też nowe uderzenie. Ustawienie domyślne dla wszystkich triggerów poza hi-hatem
-single: Przydatne np. dla werbla lub tomów - w momencie, kiedy trigger zostanie wzbudzony (pad zostanie uderzony) wszystkie jego poprzednie wzbudzenia gasnął. Innymi słowy - pogłos ze stopy zostaje wyciszony w momencie, kiedy znów "uderzasz"
-group1/2: group 1 jest zarezerwowane dla hi-hatu (poza drum setem 19 - na nim właśnie należy do naprawić przed grą). Grupowanie triggerów objawia się tym, że triggery należące do jednej grupy nie mogą wybrzmiewać jednocześnie - innymi słowy wybrzmiewający otwarty hi-hat przestaje wybrzmiewać po naciśnięciu stopą kontrolera, a tamburyno może się uciszyć, gdy uderzymy w cowbell.
Output: Nie używany przycisk - pozwala on na wybór, na które wyjście w module dźwięk danego triggera ma być kierowany.
Midi: Dla wtajemniczonych ;) nie próbowałem podłączać modułu żadnym kablem midi, wiec nie wiele moge o tym napisać. Jedyne co słyszałem, to to, że moduł potrafi grać jednocześnie przez triggery, jak i sygnał midi, co pozwala nam rozszerzyć liczbę wejść.

Co jeszcze mogę o module napisać - jeszcze parę lat temu był półką niemalże semi-pro, a i teraz na tle nowych modułów niższej klasy (td-3?) wypada bardzo dobrze, a nawet lepiej od nich.

Plusy modułu:
Dźwięki stopy
Aż 12 wejść na triggery
Format (19" rack)
Prostota obsługi
Potwierdzona wieloma latami działania niezawodność i ponadczasowość
CENA (na allegro przy odrobinie szczęścia max 600zł z padami)

Minusy:
Brak "gaszenia" talerzy
Wejścia monofoniczne
Mało naturalne brzmienia tomów
Słaba polifonia - moduł potrafi się "zadławić" przy szybkim graniu na wielu "długich" talerzach


Moduł idealny do triggerowania akustycznej perkusji i tworzenia konwersji A=>E drums, oraz dla majsterkowicza, któremu nie straszne zrobienie pada czy przeróbka kabla.

Z chęcią udzielę wszelkich informacji na temat modułu ;) Próbek brzmień polecam szukać tu:
http://pl.youtube.com/watch?v=XqtHHHnq8_U
http://pl.youtube.com/wat...feature=related
http://pl.youtube.com/watch?v=c-Q9Wn7e51Y
A jeżeli ktoś nie wie jak moduł wygląda (zdjęcia zapożyczone):
http://www.twylitent.com/...um%20module.JPG
http://cachepe.samedaymus...aea1c53c544.jpg
http://www.soundonsound.c...sdm5front_l.jpg


EDIT:
Jednak troche pośpieszyłem się z opisem, i wkradł się błąd. Jednak nie mamy możliwości wystrojenia każdego pada na jedną z 7 wysokości dźwięku (-4 - +3), ale na każdą pośrednią między nimi (np. 1.45, -3.67) co daje nam jeszcze szersze możliwości - w tym strojenie pod konkretny dźwięk tunerem.
_________________
Nowa generacja allegro ;) dla tych mądrzejszych, co potrafią kombinować
Ostatnio zmieniony przez Shmatan 18-07-2008, 12:57, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Rain92 
Spiritual Congestion


Pomógł: 16 razy
Skąd: /dev/null
Wysłany: 12-07-2008, 09:03   

Bardzo fajnie opisane, gratz :)
 
 
 
Invisible^^Kid 


Pomógł: 2 razy
Skąd: Dębno
Wysłany: 13-07-2008, 11:04   

i taki crash test to ja rozumiem!
ukłony za to że poświęciłeś się tak temu opisowi :biggrin:
_________________
"Obojętność to spokój - jest jeszcze sumienie"
 
 
 
artekd 


Skąd: Józefów nad Wisłą
Wysłany: 18-07-2008, 11:37   

Super opis . Podziekowania dla autora .
Pozdrawiam !
 
 
 
masakra 
perkusista

Skąd: Wrocław
Wysłany: 19-07-2008, 09:07   

Od wczoraj jestem szczęśliwym (chyba) posiadaczem takiego właśnie ALESIS-a. Dla mnie jest to przełamanie konserwatywnego podejścia do bębnów, któremu do wczoraj właśnie hołdowałem. Kiedy rozkładałem ten zestaw, przyszło mi na myśl, że w tym czasie, akustyczne bębny złożyłbym i rozłożył 15 razy. Ale kiedy uporałem się już z ostatnim kabelkiem, zostałem wynagrodzony wspaniałą perspektywą uzupełnienia gry na "akustyku", któremu jestem wierny od lat, i którego nic nie zastąpi. Mój nowy instrument będę traktował więc nie jako elektroniczne cacko któremu oddam się we władanie do końca, a jedynie postaram się znaleźć w nim alternatywę, pozwalającą mi w zaciszu domowym oddawać się bezgranicznie pasji, jaką jest gra na bębnach.
_________________
Kiedyś to był lepszy świat, jeden nasrał, drugi zjadł. Teraz to są takie ludzie - nasra i pójdzie.
 
 
 
rosolak 
rock your body


Pomógł: 28 razy
Skąd: w-wa
Wysłany: 19-07-2008, 11:43   

masakra napisał/a:
...Kiedy rozkładałem ten zestaw, przyszło mi na myśl, że w tym czasie, akustyczne bębny złożyłbym i rozłożył 15 razy...


Przykro mi, ale się nie zgodzę. Zarówno rozkładanie jak i transport takiego zestawu (elektronicznego) jest o wiele łatwiejszy niż w przypadku akustyka. Po pierwszym rozłożeniu mojego Rolanda, jestem w stanie złożyć i rozłożyć go w 15-20 minut, akustyk jakieś 1,5 godziny.
_________________
Obecnie w posiadaniu:
Paiste Signature/Twenty Cymbals
Pearl Masters MCX Snare 14x6,5"
Pearl Advanced Hardware System/Eliminator
Hardware

Roland TD3-KW
Acoustic drums soon.

 
 
 
Kamil_15 


Skąd: Żory
Wysłany: 24-09-2008, 18:26   

No to ja też się wtrącę. Również uważam że akustyka łatwiej złożyc i rozłozyc. Może nie tyle łatwiej co szybciej. Dzis mialem pierwsza okazje rozkladania swojego nowego alesisa. Poza tym rosolak nawet techniczny portnoya nie rozkłada setu w 1,5 h :/
_________________
"Ktoś kiedyś powiedział, że talent to tylko chęć robienia czegoś. Reszta jest kwestią ćwiczeń"
 
 
 
Shmatan 
DIY E-drummer


Pomógł: 28 razy
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 24-09-2008, 19:54   

Jak składasz/rozkładasz za pierwszym razem, to się nie dziw ;) potem masz już wszystko dopasowane, wiesz co i jak, i składasz elektronika nieporównywalnie szybciej.
_________________
Nowa generacja allegro ;) dla tych mądrzejszych, co potrafią kombinować
 
 
 
maciekj 
1010011010


Pomógł: 9 razy
Skąd: Zabrze
Wysłany: 24-09-2008, 20:02   

Kurczę, ja elektronika gdzieś 10 minut składałem już później, wszystkie pady miałem ładnie poskładanie na ramie, tylko moduł odpięty i osobno.

Wiadomo, że jak nówka z pudełka i wszystko składać, to gdzieś z godzinka zejdzie.
_________________
Pearl EX, DW, Mapex, Sabian, Alchemy
 
 
 
moniash 

Skąd: ...
Wysłany: 22-10-2008, 20:37   

Mam pytanie:

czy do tego modułu da się podłączyć taki pad werblowy, żeby reagował na lżejsze uderzenia jak i na mocniejsze?
Jest to kwestia właśnie pada czy całego modułu?

Czy pod moduł mogę podpiąć dowolny pad np. siateczkowy z innej firmy?
 
 
Shmatan 
DIY E-drummer


Pomógł: 28 razy
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 23-10-2008, 12:32   

reagowanie na siłe uderzenia zależy od modułu, nie od pada, a w alesisie dm5 każde wejście reaguje na siłe uderzenia.

Odnośnie podłączania innych padów - w 99% da się podłączyć, ale należy wybierać pady monofoniczne, bo by wykorrzystać możliwości stereofonicznych potrzebujemy specialnej przejściówki.
_________________
Nowa generacja allegro ;) dla tych mądrzejszych, co potrafią kombinować
 
 
 
VDrum 
Version V

Skąd: Kętrzyn
Wysłany: 16-01-2009, 21:03   

Bardzo ładny crash test.

Może ktoś by napisał o Rolandzie TD-3 ?? :roll:
 
 
Shmatan 
DIY E-drummer


Pomógł: 28 razy
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 17-01-2009, 08:45   

Na tym forum panuje opinia że rolandy to najlepsze moduły, tzreba tylo je kupować, i wszystko co nie jest rolandem może się schować, więc crash testu nie potrzeba - one są po prostu zbyt idealne <ironia> :)
_________________
Nowa generacja allegro ;) dla tych mądrzejszych, co potrafią kombinować
 
 
 
maciej_svp 
ZielonoMi

Skąd: Warszawa
Wysłany: 23-01-2015, 17:24   

Shmatan napisał/a:

Odnośnie podłączania innych padów - w 99% da się podłączyć, ale należy wybierać pady monofoniczne, bo by wykorrzystać możliwości stereofonicznych potrzebujemy specialnej przejściówki.

Opierając się na informacji uzyskanej od forumowicza w innym temacie zastosowałem do podłączenia dwustrefowego pada werbla Roland PD-8A Pad V-Drums, do modułu Alesis DM5, kabla stereo - 2x mono. Wtyk stereo do pada, dwie mono do dwóch wejść modułu, ponieważ nie dało to spodziewanego efektu, dlatego moje pytanie o szczegóły wspomnianej przejściówki specjalnej, o ile chodziło o coś innego niż standardowy kabel rozdzielający, który zastosowałem?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Link sponsorowany: Istanbul Mehmet - talerze

Bannery reklamowe
DrumCenter.pl